محصولات

روش تشخیص ارده خوب و مرغوب

تشخیص ارده کنجد مرغوب و خوب

تشخیص ارده کنجد مرغوب و خوب

با رسیدن فصل سرما مصرف محصولات کنجدی بخصوص ارده بشکل چشمگیری افزایش می یابد اما از آنجا که بیشتر ما با روش های تهیه و انواع کنجد هایی در ساخت ارده و محصولات کنجدی بکار برود آگاهی نداریم، شاهد تمایل و استقبال مردم به سمت ارده هایی با قیمت کم تر و بظاهر مقرون به صرفه تر هستیم.(بطوری که قیمت تبدیل مهمترین معیار خرید ارده کنجد می شود) شاید بگویید ارده، ارده است و نوع کنجد و … زیاد مهم نیست.اما این ظاهری قضیه است و باطن کار چیز دیگری است!
با ما همراه شوید تا شما را با راه های تشخیص ارده خوب و مرغوب و همچنین تشخیص اینکه کدام ارده ها را از کنجد های نامرغوب و استفاده شده است آگاهی یابید. در ادامه بخوانید.[بهتون توصیه میکنم حتما بخش نظرات رو بخونید بحث های جالبی در قسمت نظرات مطرح شده که ارزش مطالعه و بررسی داره همچنین شما هم دعوت میکنیم که نظرات،سوالات خود را با ما به اشتراک بزارید❤]

انواع مختلفی ارده = کیفیت های مختلف

همانطور که قبلا نیز گفتیم:«ارده کنجد، انواع مختلفی دارد.» اما تقریبا تمام کارشناسان اعتقاد دارند مرغوب ترین ارده کنجد، “ارده ایی است که از کنجدِ ایرانیِ برشته”  تهیه شده باشد است. کنجد ایرانی ایده آل ترین نوع کنجد برای تهیه ارده است که با تفت دادن و برشته شدن، طعم و بوی منحصر بفرد و شگفت انگیزی بخود می گیرد.

بطور کلی برای فرآوری یک ارده کنجد مرغوب، عوامل تعیین کننده زیادی وجود دارد که از این بین نوع کنجد مصرفی و روش تهیه ارده جز مهمترین فاکتورها هستند. بعضا ما شاهد هستیم که بعضی از تولیدی ها  از کنجد های بی کیفیت (به اصطلاح کنجد مریض یا کهنه)،یا مخلوط کنجد بی کیفیت و با کیفیت و هزاران روش متقلبانه دیگر استفاده میکنند و در نتیجه قیمت تمام شده ارده بسیار کمتر و مقرون به صرفه تر بنظر می رسد.

+نوع کنجد بکار رفته در آن

حتما قبل از خرید، از فروشنده یا تولید کننده بپرسید که از چه نوع کنجدی استفاده کرده است؟ این سوال اینقدر مهم و اساسی هست که به نظر ما قبل پرسیدن قیمت ارده ابتدا نوع کنجد بکار رفته در آن را مشخص کنید. بطور کلی می توان کنجد های موجود در بازار ایران را به دو دسته کنجد ایرانی و کنجد خارجی(پاکستانی،افعانی و لیبی) تقسیم کرد. کنجد ایرانی قیمت و کیفیت بالاتری نسبت به کنجد خارجی برای تهیه ارده کنجد دارد. بر همین اساس ارده کنجد ایرانی کیفیت بهتری نسبت به نمونه های خارجی خود دارد.(البته قیمت بالاتری هم دارد)

+بو و عَطر ارده:مهمترین فاکتور سنجش ارده کنجد مرغوب

بو و عطر ارده را میتوان مهم ترین شاخصه سنجش و ارزیابی کیفیت و مرغوبیت ارده به حساب آورد. اینکه ارده کنجد چه رایحه ایی باید داشته باشد توضیح آن با کنار هم چیدن کلمات، بسیار دشوار است.افراد مجرب و باتجربه اکثر مواقع از طریق رایحه و بوی آن متوجه کیفیت و عمر تولید ارده می شوند.

در صورت در دسترس بودند توصیه میکنم ارده ایی تهیه کنید که مدت زیادی از تاریخ تولید آن نگذشته باشد.

+رنگ ارده کنجد :

عوامل زیادی مانند تاریخ تولید آن بر روی رنگ ارده تاثیر دارد و نمی توان رنگ ارده را بعنوان یک شانسه مستقل برای شناسایی ارده کنجد خالص و مرغوب حساب کرد؛اما رنگ ارده کنجد بر اساس نوع کنجد بکار رفته و نوع ارده باید بین رنگ کرم روشن تا قهوه ایی روشن باشد.

رنگ طبیعی ارده سنتی استان بوشهر ( ارده تنوری)

رنگ طبیعی ارده سنتی استان یزد (ارده یزدی)

+غلظت ارده :

با دقت فیلم زیر را تماشا کنید. تا با غلظت طبیعی ارده آشنا بشید.هنگام بررسی غلظت ارده ابتدا با یک قاشق بخوبی ارده را هم بزنید .سپس قاشق رو از ظرف بیرون بکشید.

وقتی تصمیم به نوشتن این پست کردم خیلی دو به شک بودم و نمیدونستم خوب از آب در میاد یا نه، چون واقعا سخته که با کلمات روش های حساس و دقیق بالا رو توضیح داد امیدوارم که توانسته باشیم هرچند اندک به شما در انتخاب و تشخیص ارده مرغوب کمک کرده باشیم. اگر درباره روش های تشخیص ارده اصل و مرغوب سوال و یا ابهامی دارید میتونید در قسمت نظرات سوال خود را مطرح کنید و ما هم در اسرع وقت به شما پاسخ می دهیم.(البته به زودی یک فیلم آموزشی جامع و گویا تر هم درباره ارده مرغوب و نحوه تشخیص آن آماده می کنیم)

نظرات

  1. زهره گفت:

    سلام دوست عزیز خیلی مطالبتون مفید بودممنون ازاین همه وقت که برای پاسخگویی به هموطنانتون گذاشتید من فقطخوندم ولذت بردم

  2. م.خداداد گفت:

    سلام
    همسرم از لبنیاتی ،حلوا ارده فله خریده ، منتها خیلی سفته
    جوری که اول فک کردم حلوا شکریه ، از نظر طعم مشکلی نداره ، رنگش هم کرمه ولی غلظتش برام عجیبه ،تا حالا هرچی می‌خریدیم غلظتش مثل فیلمی که شما گذاشتید بود حالا رنگش شاید سیر و روشن بوده ،که دلیل تفاوت رنگ رو هم از روی توضیحات شما متوجه شدم ولی هیچ وقت به این سفتی نبوده. به نظر شما این نوع حلوا ارده مشکلی نداره؟

  3. ناشناس گفت:

    سلام وقتتون بخیر من ارده خریدم اما تلخ یعنی خراب شده

    1. ۷ گفت:

      اره

  4. ززررر گفت:

    سلام یه ارده ی بادام زمینی از یه فروشگاه معتبر خریدیم ولی ارده نه اسم شرکت را نوشته ونه نام چیزهایی که بهش زدن ولی طعمش شیرینه وخوبه الان از کجا بفهمیم خوبه یا بد

  5. محمد گفت:

    سلام من ارده و چهارشیره ای تهیه کردم وآن دو را با هم مخلوط کرده وبعد از مدت کم این مخلوط تیره رنگ و سفت شد .میخواهم بدانم آیا ارده بی کیفیت تهیه کردم یا نه؟ ممنون میشوم که پاسخ مرا بدهید.

    1. ناشناس گفت:

      خیر ارده شیره رو باید مقدلری که مصرف دارید مخلوط کنیداگه همه رو باهم مخلوط کنید و چندین روز بمونه سفت میشه

      1. ناشناس گفت:

        سلام کمی از ارده رو روی دستم زدم بعد با آب خالی شستم ،و چربی اون کامل از دستم پاک شد، این بیانگر خالصی ارده هست ؟

    2. ناشناس گفت:

      سلام وقتی ارده و شیره را با هم مخلوط کنیم زود سفت میشه فقط موقع مصرف باید مخلوط بشن

  6. ناشناس گفت:

    سلام من یکبار ارده و چهار شیره تهیه کردم وان دو را مخلوط کردم بعد از مدت کمی متوجه شدم مخلوط به دست آمده هم تیره شده و هم سفت .اما قبلا که ارده و شیره درست میکردم نه تیره میشد نه تا این حد سفت ،حالا میخواهم بدونم این بار محصول بی کیفیت تهیه کردم یا نه ؟ ممنون میشوم اگر پاسخ مرا بدهید.

  7. فلورا گفت:

    سلام، از توضیحات مفیدتان سپاسگزاریم، آیا نگهداری ارده در یخچال درسته؟

    1. تیم پشتیبانی گفت:

      سلام
      اصولا نیازی نیست که ارده را در یخچال نگهداری کنید. اما برای نگهداری طولانی مدت آن می‌توانید در یخچال نگهداری کنید.(در دمایی که ارده منجمد نشود)
      ممنون از همراهی شما، شاد و پیروز باشید

    2. شعبانی گفت:

      سلام
      ارده ای که داشتم سفت شده بود به روش بن ماری روی کتری روان کردم ولی وقتی شیره مخلوط کردم سفت شد و بریده بریده شد علتش چیست راه حلی دارد یا خیر 🙏🏽🙏🏽

      1. میبدی گفت:

        کلآ اگر ارده با شیره مخلوط شود سفت می شود
        دو چیز خلاف عرف است
        یکی ارده که اگر با مقدار کمی مایع قاطی شود سفت می شود و دیگری تخم مرغ وقتی می جوشد سفت می شود

  8. ارام گفت:

    سلام اینکه رتگ وبوی ارده به نسبت خوبه فقط موقع خوردن روغنش زیاده ودر دهان میماسه به اصطلاح این طبیعی هست؟یه برند معروف تولیدی هم هست که مثلا اقلامش صادراتیه!!!

    1. تیم پشتیبانی گفت:

      سلام وقت شما بخیر
      اینکه موقع خوردن ارده احساس کردید “روغنش زیاده و به اصطلاح در دهان میماسه”می تواند به علت:
      1) مدت زیادی از تاریخ تولید ارده گذشته باشد
      2) در تهیه ارده، از کنجد بی کیفیت استفاده شده باشد.
      توصیه می کنیم که در صورت امکان از کارگاه های تولیدی معتبر که تولید روزانه ارده کنجد دارند، تهیه کنید.

  9. مهنوش گفت:

    سلام من داخل ارده کمی آب قاطی کردم کاملا سفت شد انگار ارده آرد قاطی داشت، چرا باید ارده با کمی آب مثل حلوا سفت بشه؟

    1. تیم پشتیبانی گفت:

      سلام وقت بخیر،
      اضافه کردن آب به ارده باعث خراب شدن ارده می شود. دقت داشته باشید که حتی اگر ظرف ارده خیس و نم دار باشه هم باعث خراب شدن زودتر از موعد، ارده می شود.
      اما در مورد اینکه فرمودید مثله حلوا سفت شده، این مورد کمی عجیب است و باید بیشتر بررسی شود.

      1. رحیمی گفت:

        سلام من روغن ارده کنجد اصل و مرغوب می خواهم لطفا راهنمایی کنید . ممنون

        1. تیم پشتیبانی گفت:

          سلام وقتتون بخیر،
          روغن ارده از جمله محصولاتی است که تشخیص خالص بودند آن حتی برای قدیمان بازار بسیار دشوار است. پس توصیه می‌کنیم که حتما از فروشگاه ها و تولیدی هایی تهیه کنید که بهشون اعتماد دارید یا تضمین خالص بودند محصول را به شما می‌دهند.
          ما در فروشگاه ابوشهر روغن ارده گرفته شده از کنجد ایرانی را عرضه می‌کنیم که 100درصد خالص💪🏻 است.(✔کاملا تضمین می‌کنیم و در صورت عدم رضایت بدون نیاز به برگشت محصول، وجه پرداختی شما را به حسابتان برگشت می‌زنیم)
          موفق و پیروز باشید❤

          1. رضا گفت:

            سلام رنگ ارده ارده اصل سفید یا قهوه ای کدومش بهتره
            ممنون میشم راهنمایی کنید

          2. تیم پشتیبانی گفت:

            سلام آقا رضا
            قبل از اینکه بخواهیم در مورد رنگ ارده اصل بحث کنیم ابتدا باید نوع ارده را مشخص کنیم. اگر ارده سنتی یزد است، رنگ کرم روشن دارد اما اگر ارده سنتی برازجان است، رنگ طلائی تا قهوه ای روشن دارد.(بدلیل برشته شدن کنجد در تنور قبل از شروع فرآیند ارده گیری)
            در این باره که کدام رنگ یا نوع ارده بهتر است، نمی توان جواب قطعی دارد. چرا که به سلیقه و ذائقه مصرف کننده بستگی دارد. اما اغلب ارده‌ای که از کنجد برشته(ارده برازجان) تهیه می شود در بین مصرف کنندگان از محبوبیت بیشتری برخوردار است✔.

      2. Payam گفت:

        چطور عجیب است شماکه تجربه کافی دارید و این کاره هستید چرا نمیگویید ایا ممکن است دلیل ته نشین و اینکه ته ظرف ارده کاملا سفت شده وجود آرد گندم ویا چیز دیگری باشد که باعث نگرانی ما شده است،،؟؟؟ لطفا بیشتر راهنمایی بفرمایید که ما دقیق متوجه بشویم ممنون

        1. تیم پشتیبانی گفت:

          سلام وقت شما بخیر
          مسئله‌ای که هست اینکه وقتی زمان زیادی از تولید ارده گذشته باشد، اگر برای مدتی بی حرکت باشد(مثلا در قفسه فروشگاه ها و هایپرمارکت ها) ابتدا یک رسوب نرم سپس یک رسوب سفت و محکم در انتهای ظرف تشکیل می‌شود. و این رسوب دلیل بر ناخالص یا اضافه شدند آرد به ارده نیست. بلکه حاکی از کیفیت پائین و یا گذشت زمانی طولانی از زمان تولید ارده می باشد.
          چیزی که عرض کردیم این بوده که نمیشود به راحتی و سریع گفت که رسوب ارده حتما نشانه ناخالصی و اضافه شدند آرد به آن است. باید فاکتور های دیگری هم در نظر داشت و بررسی های بیشتری نیاز دارد.
          اگر سوال یا ابهامی داشتید خوشحال میشیم که بتوانیم تجربیاتتمون را با شما به اشتراک بگذاریم.
          موفق و پیروز باشید

    2. فرشاد گفت:

      سلام من هم مشکوک هستم که در ارده خمیر یا آرد میریزند،”تقلب!”….

  10. مائده گفت:

    سلام ،من رژیم غذایی بدون گلوتن دارم ، خیلی ها میگن توی ارده آرد اضافه میشه، برای غلظت بیشتر، آیا این درسته ؟ چون من حتی نباید یک ملکول آرد هم وارد بدنم بشه ،ممنون میشم جواب بدید

    1. تیم پشتیبانی گفت:

      سلام مائده خانم
      احتمال اینکه ارد گندم را با ارده قاطی کنند، کم است اما غیرممکن نیست!توصیه میکنم که ارده را درصورت امکان از تولیدی ها و کارگاه ها خوش نام شهر تهیه کنید.
      اگر دوست داشته باشید میتوانید ارده ارگانیک فروشگاه ابوشهر را تهیه کنید که بدون هر گونه افزودنی و ناخالصی است.
      ممنون از همراهی شما❤

  11. علی گفت:

    سلام وقت شما بخیر
    برادرم چند وقت پیش از شیراز برامون ارده اورد به همین رنگی که در فیلم شما بود البته کمی پرنگ تر
    اما کمی نمک داشت به قول خودم شور بود می خواستم بدونم دلیل خواستی داره واین نمک طبیعی هست
    واینکه ارده شما هم همین طور هست یا نه اصلا نمک نداره
    خیلی متشکرم از شما

    1. تیم پشتیبانی گفت:

      سلام آقا علی
      اینکه فرمودید نمک در ارده ریخته شده بوده، برای ما عجیب است و همچین چیزی رو نشنیده بودیم و اطلاعی در این باره نداریم. حتما امروز از سایر دوستان و همکارانمان سوال خواهیم کرد و به شما اطلاع خواهیم داد.
      پاسخ سوال بعدی: ارده تولیدی ما، نمک(و هیچ افزودنی دیگری) به آن اضافه نشده و کاملا خالص فرآوری می شود.
      ممنون از همراهی شما❤

  12. محمد گفت:

    سلام تشکر بابت پاسخ گوییتون
    من اخرین بار که ارده گرفتم اونم از یکی از برند های مشهور اردکان شا_ بلی _باستان شاید نزدیک به یک چهارم ارده روی ارده روغن زرد رنگ جمع شده بود که مقدار خیلی زیادی هست یک چهارم ایا ارده میتونه اینقدر روغن پس بده؟؟؟

    1. تیم پشتیبانی گفت:

      سلام آقا محمد ممنونم از همراهیتون
      در مورد اینکه 1/4 روغن پس داده بوده دو حالت کلی پیش میاد:
      1) اگر ارده تاریخ تولیدش نزدیک بوده یعنی مثلا یک ماه پیش تولید و بسته بندی شده است ؛ این غیر عادی است و باید بررسی کرد که علت و حجم رسوب بخاطر چیه بوده ( ممکنه از تولید باشه تاااا روند نگهداری )
      2) اگر از تاریخ تولید آن مدت زیادی گذشته باشد و زمان زیادی هم در قفسه مانده باشد این حد رسوب طبیعی و اگر دقت کنید رسوب ی خورده سفت تر هم شده
      ولی به نظرم من مورد 2ام یعنی مدت زیادی از تاریخ تولید گشته باشد احتمالش بیشتر است و بعید میدونم روغن مایع قاطی کرده باشند.
      از طرفی توصیه میکنم با پشتیبان این برند تماس کنید (حتما شماره تلفنی بر روی بسته بندی هست)بهشون اطلاع بدید. این حق شماست که با تولید کننده ارتباط مستقیم داشته باشید و اعتراض و یا ابهامات خودتون رو به آنها انتقال دهید.
      اگر هرگونه هم سوال و یا ابهامی داشتید باعث افتخار من است که بتونم همراه شما دوست عزیز باشم.
      پیروز باشید❤

  13. محمد گفت:

    سلام من ارده یک تولیدی میخریدم به اندازه یک چهارم ارده روی ارده روغن جمع میشد
    ایا ارده میتونه اینقدر روغن پس بده یا اینکه روغن مایع قاطیش کردند؟؟؟

    1. نظری گفت:

      سلام می خواستم بدونم ارده از نظر غلظت باید چگونه باشه واز نظر روغن داشتن ویا بدون روغن بودن کدام ارده بهتره غلیظ ؟یاسفت؟واگه داخلش روغن باشه هوبه؟یا بدون روغن؟

      1. تیم پشتیبانی گفت:

        سلام وقت شما بخیر
        از نظر غلظت ارده، ارده نباید سفت یا خیلی شل باشه،به کلیپی که در این پست قرار داده شده توجه کنید اگر شما هم با یک قاشق امتحان کنید باید همچین غلظت داشته باشد.
        در مورد روغن داشتن و یا نداشتن باید توجه کرد که درصد از ارده رو روغن ارده تشکیل داده است؛که کاملا طبیعی از از فشرده شدن و پرس شدند کنجد تشکیل میشه. و ارده بدون روغن(روغن ارده طبیعی خودش) تقریبا تفاله از فیبر های دانه کنجد هست و خاصیت آنچنانی هم ندارد(منظور آنتی اکسیدان و ویتامین و … ) هست.
        اینکه ارده سفت بهتره یا ارده شل من خدمت شما باید عرض کنم که هیچ کدام. ارده باید طبیعی و خالص باشد ارده ایی که غلظت طبیعی نداشته باشد طبیعتا افزودنی‌هایی به آن اضافه شده است.
        امیدوارم پاسخ های من بتواند به شما دوست عزیز در انتخاب ارده اصیل ایرانی و درجه یک شما کمک کرده باشد.
        پیروز باشید❤

      2. مهشید گفت:

        سلام خسته نباشین.ارده تنوری رو چقد میشه نگه داشت؟؟ من یه ظرف ارده تنوری دارم،که حدود نیمش ته نشین شده اردست که کمی سفت شده،نیمش روغن…البته اصلا طعمش روغن مایع نیست…میخواستم بپرسم که خوبه یا ممکنه فاسد شده باشه؟؟؟

    2. ناشناس گفت:

      روغن کنجده، احتمال زیاد خیلی تازه نیست

  14. محمد گفت:

    سلام
    ایا تولیدی ها روغن مایع به ارده اضافه میکنند؟؟؟
    برای افزایش سود ؟؟؟

    1. تیم پشتیبانی گفت:

      سلام اقا محمد
      اینکه تولیدی ها روغن مایع اضافه میکنند به ارده و فرآورده های کنجدی چیزی غیرممکنی نیست اما زیاد منطقی نیست و بعید میکنم این کار رو انجام بدن (دقت کنید که واقعا نمی تونم اضافه کردن روغن مایع به ارده را رد کنم چون بالاخره افراد سودجو هم هستند که دنبال سود زیاد و بدون حساب کتاب هستند)
      از طرفی اضافه کردن روغن مایع به ارده ممکنه مزه اش رو عوض کنه
      شیوه ایی که بیشتر رایج هست همون ارده گیری از کنجد های بی کیفیت مخلوط با کنجد با کیفیت(تقریبا مثل همین برنج که رایج هست خرده برنج رو قاطی با برنج میکنند) و یا مخلوط کردن جا زدن ارده کنجد ایرانی به جای خارجی هست(بخاطر اینکه ارده کنجد ایرانی گرون تر است)
      توجه:ممکنه بعضی ارده هایی که میخرید میبینید ته نشین شدن و لایه روغن روش هست این مورد رو نباید با اضافه کردن روغن مایع اشتباه گرفته شود
      اگر باز هم سوال و یا ابهامی داشتید باعث افتخار ماست که تجربیاتمون رو بتونیم در اختیارتون بزاریم.
      پیروز باشید❤

  15. سینا گفت:

    بهترین نوع کنجد کنجد سودان هست که کنجدش شیرین و خوش خور هست وقیمتشم به مراتب بالاتره،و اردش قابل قیاس با ارده ایرانی نیست،کنجد ایرانی تلخو بدخوره
    واکثر مواقع اردشون بوی خاک میده

    1. مدیریت گفت:

      سلام اقا سینا
      متشکرم که نظرت رو در این مورد با ما به اشتراک گذاشتی❤ اما در نظر شما چند ایراد جدی وجود داشت که خواستم باتون به اشتراک بزارم و اگر باز هم مسئله ایی بود حتما در خدمتتون هستم
      اول اینکه علت گرانی کنجد خارجی( البته اندکی قیمتش بیشتر کنجد ایرانی است) :
      افزایش شدید قیمت دلار هست خب طبیعتا وارداتی هست و سایر هزینه ها اضافی باعث افزایش قیمت آن شده و اصلا ا این دلیلی بر بهتر یا بدتر بودن کنجد نخواهد بود.
      حرف عجیب شما در این کامنت این جمله بود که فرموید”اردش قابل قیاس با ارده ایرانی نیست،کنجد ایرانی تلخو بدخوره
      واکثر مواقع اردشون بوی خاک میده” شما یا تا الان کنجد ایرانی تنوری امتحان نکردید یا …. . اما ایرادی ندارد ایمیلتون رو ارسال نکرده بودید یک راه ارتباطی به ما بدید تا برایتان ارده تنوری بوشهر را بفرستیم و متوجه کیفیت این محصول شوید.
      البته ممکنه از تولیدی های بی کیفیت تهیه کرده باشید و … اما حرفتان زیاد منطقی نبود با کمال احترام.
      منظورتان از بوی خاک میده یعنی چی واقعا ؟؟؟ واقعا میشه گفت شما اولین نفری هستید که تو این چند سال تجربه من این حرف رو زدید.
      ولی در مجموع ارده کنجد سودانی کیفیت کمتر، قیمت کمتری،طول عمر کمتر نسبت به کنجد تنوری ایرانی دارد میگید نه؟! من پشتوانه حرفم لابراتوری و تجربه و بازخورد مشتریانم و دوستان عزیزمان هست.
      و در نهایت به شما توصیه میکنم هر ارده و کنجدی را که بعنوان نوع ایرانی به شما معرفی کرده اند را قبول نکنید و از تولیدی ها خوشنام و باتجربه تهیه کنید و یا در این باره بپرسید.

      پ . ن : ما تا کنون نگفتیم ارده کنجد خارجی بده است یا نخرید و… فقط عرض کردیم که ارده کنجد ایرانی کیفیت بهتری برای مصرف کننده دارد ( البته برای تولید کننده ها بصرفه تر است که از کنجد خارجی استفاده کنند چرا که هم راحت تر است و مقدار ارده گرفته شده در هر واحد کنجد خارجی بیشتر از کنجد ایرانی هست)
      یاعلی
      با احترام فراوان مدیریت مجموعه

      1. سارا گفت:

        بله من برای عید اهواز بودم،خونه برادرم و پدرم ارده کنحد بوداده خوردم،یک ماهه هیچی ب میلم نیست فقط دلم میخواد خرما ارده بخورم بخدا معتادش شدم،بی نظیره،بی نظیره،هر چی بگم کم گفتم،پس این مدل ارده برای بوشهره،نمیدونستم،منتظرم ماه رمضون تموم بشه برم اهواز بخرم و با خودم بیارم،من اهواز نیستم،غقط ی سوال الان من ارده دارم خونه ولی انگار ارده از کنجد خام گرفتن،رنگش خیلی روشنه،الان این ارده رو چطور میتونم یکم تیره تر کنم؟؟؟

        1. تیم پشتیبانی گفت:

          سلام سارا
          بله ارده جنوب ایران به خصوص ارده دشتستان(برازجان) بسیار باکیفیت و خوش طعم است که متاسفانه عموم مردم از این نوع ارده اطلاع ندارند.از طرفی سالانه بیشتر تولید ارده این منطقه به خارج کشور صادر می شود و وارد بازار فرآورده های کنجدی ایران نمی شود.
          پاسخ سوال شما: راهی وجود ندارند که بتوان ارده معمولی(اصطلاحا ارده سفید) را به ارده بو داده تبدیل کرد.
          موفق و پیروز باشید❤

          1. کافی گفت:

            باسلام خدمت همه عزیزان البته میتونید ارده خام به ارده بوداده تبدیل کنید باید روی حرارت ملایم وغیر مستقیم (از شعله پخش کن استفاده کنید) ومثل فرنی هم بزنید تا گلوله نشه کمی که رنگ تیره شد آماده میشه البته باید بوش کنید که بوی خامی نده و همچنین مزه اش کنید اگه با مزاج شما خوش، شد برای مصرف آناده البته من مرتب اینکار میکنم

  16. سمیه گفت:

    سلام ارده توران اردکان خریدم خیلی شله…یه دفعه پدرم یه جور ارده خریده بودن از قیمت مهمول بیشتر دونه های کنجد تاحدی پیدا بود…روون بود و به شدت بوی خالص ارده میداد…الان این ارده که گرفتم باقیمت های بالای الان حس میکنم اون چیزی که باید نیست

    1. مدیریت گفت:

      سلام سمیه جان
      ابتدا درمورد خرید ارده پیشنهاد من اینکه از تولیدی ها بخرید و دقت کنید که در لحظه ارده را برایتان تولید کنند نه اینکه از قبل بسته بندی کرده باشند. مثلا مشتریان حضوری ما که برای خرید تشریف میارند مستقیما ارده گرم ( ارده ابتدا گرم هست) که حتی 10 دقیقه هم از تولید آن نگذشته است تقدیم آنها می کنیم .
      و در مورد شل بودن ارده بزودی پشتیبانان سایت کلیپی را در مورد غلظت طبیعی ارده در این پست برای آشنایی بیشتر قرار می دهند.
      باز هم اگر سوالی داشتید من در خدمت شما هستم
      یا علی
      با کمال احترام مدیریت مجموعه

    2. حسین گفت:

      سلام ممکنه که به ارده آرد قاطی شده باشه ؟
      جدیدا یه ارده خریدم وقتی میخوری روی زبان یه لایه سفید میماسه که طعم آرد هم حس میشه

      1. تیم پشتیبانی گفت:

        سلام حسین جان
        بله ممکن است. البته ممکنه بخاطر قدیمی بودند و موندن ارده هم باشه.
        بهتر است از نزدیک بررسی بشه.
        پیروز باشید❤

  17. مصطفی گفت:

    من از کارگاه محلی درکاشان ارده خریدم خوردنش با شیره خرما یا انگور لذت بخش بود لیکن از این صنعتی های فروشگاهی خریدم اولا خیلی زود ته نشین سفتی داد دوما روغن انداخت سوما موقع مصرف طعم تازگی رو نداشت و حس میکردی آرد قاطی داره
    آیا ممکنه آرد قاطیش کنن؟

    1. تیم پشتیبانی گفت:

      سلام آقا مصطفی
      بطور کلی رسوب کردن ارده کنجد یک از ویژگی های ارده سالم و با کیفیت هست اما نباید رسوب سفت تشکیل بشه، رسوب املاح ارده یک رسوب نرم هست که با همزدن قبل از هر بار مصرف ارده ، قابل حل است و ارده یک دست میشه.
      اما رسوب سفت ارده ممکن است:
      1) بخاطر کنجد نامرغوب و ناخالصی های اضافی در ارده باشد
      2) مواد نگهدارنده
      3) کهنه یا قدیمی بودن ارده ( که اکثرا رسوب سفت ارده بخاطر همین هست)

      لطفا فراموش نکنید که ارده حاصل آسیاب کردن کنجد هست پس چه بخوایم و چه نخوایم رسوبات طبیعی خود کنجد مانند فیبر و … در ارده هست که در صورت ساکن ماندن ارده ، رسوب می کنند(رسوب نرمی تشکیل می شود) .
      درمورد سوال دوم: چند وقت پیش از یکی از مشتریانمان همین سوال رو از من کرد و گفت آیا امکان دارید که ارده را با ارده قاطی کنند؟
      نظر مجموعه ما که بیش از 100 سال در این زمینه فعال بودیم، همچین چیزی زیاد عملی و منطقی نیست. چرا؟ زیرا مخلوط کردن آرد و ارده سبب تخمیر و خرابی زودرس ارده میشه و براحتی هم قابل تشخیص هست(منظورم اینکه کسی که بخواد تقلب کنه راه های بسیار آسون تری هم وجود داره که اصلا نیاز به مخلوط آرد و ارده نباشه!!!!). اما مشکل و یا رک بگم،کلاهبرداری که در این زمینه تولید ارده و فرآورده های کنجدی مشاهده میکنیم اکثرا استفاده از مخلوط کنجد نامرغوب ، کهنه و کنجد درجه یک و جا زدن ارده ایی که از کنجد خارجی تشکیل شده بجای ارده کنجد ایرانی .
      بنظرم خرید ارده از کارگاه های مورد اطمینان منطقی تر است تا خرید از شرکت ها و … . حداقل با این شرایط فعلی!
      پ.ن : ارده کنجد ایرانی خیلی خوش طعم تر و با کیفیت تر از ارده کنجد خارجی هست

  18. آرمان امامی گفت:

    سلام من یزدی هستم ارده خوب معمولا رنگ کرم دارد موقع تست کمی گس می باشد ودر دهان کمی حالت چسبندگی دارد اگر تشخیص کیفیت برایتان سخت هست میتوانید از برندهای معروف محصولات کنجدی نظیر شابلی استفاده کنید البته بر عکس انچه در بدر بازار زیاد دیده میشود اصلا برندهایی نطیر کاخ وتیغ بندیان را توصیه نمیکنم

    1. تیم پشتیبانی گفت:

      سلام اقا آرمان
      متشکرم که تجربه و دانش خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتین❤
      اما نکته ایی که فراموش کردید اینکه کرم رنگ بودن ارده برای ارده سنتی یزد هست (که کنجد رو تفت نمیدن)
      ارده جنوب که به اصطلاح ارده بوداده نیز شناخته شده است نباید رنگ کرم داشته باشه و رنگ طلایی تا قهوه ایی روشن خاصی داره
      این لینک رو بررسی کنید.
      در مورد برند ها هم باید تست کرد که با ذائقه شخصی مصرف کننده سازگار هست یا نه

      1. سعید گفت:

        سلام من ارده را از جایی میگیرم که دستگاه مخصوص ارده گیری را در مغازه داره و جلو مشتری ارده میگیره از کنجد بو داده با کیفیت همانگونه که آقای ارمان فرمودن ارده خوب کرم رنگ و با غلظت متوسط نه خیلی غلیظ و البته تقریبا بدون هیچ گونه مواد ته نشین شده هست.

  19. سارا گفت:

    ارده خوب روغن روش جمع میشه یا نه چون یه جد شنیده بودم که جمع شدن روغن روی ارده نشون دهنده مرغوب بودن اونه ولی یه بار ارده خریدم روغن روش جمع نمیشد اما خیلی سخت با شیره ترکیب میشد و حالت چسبناک داشت نمیدونم ارده مرغوبی بود یا نه

    1. تیم پشتیبانی گفت:

      سلام وقت بخیر
      ارده ای که فرمودید “خیلی چسبناک بوده و سخت با شیره مخلوط میشده” احتمالا باید مشکلی داشته باشه،ارده نباید خیلی غلیظ و چسبناک باشه
      ارده مرغوب رو اگر برای حتی 10-12 ساعت یکجا ساکن و بدون حرکت بزارید باید ته نشین بشه(یعنی قشنگ مشخص هست که ته ظرف ارده رسوب کرده) ولی برای اینکه لایه مشخص روغن روش جمع بشه زمان بیشتری باید ساکن باشه.
      در اخر هم حتما حتما قبل از استفاده ارده رو بخوبی هم بزنید.
      در آپدیت بعدی این پست در این مورد توضیحات بیشتری اضافه میکنم.
      موفق باشید❤

      1. آرمان امامی گفت:

        رسوب کردن ارده نشانه ناخالص بودن ان است واینکه پوسته کنجد خوب گرفته نشده ارده باکیفیت درطولانی مدت مثلا یک تا دوماه خیلی کنوم ته نشین می گردد هر چه بافت در مدت طولانی یک دست بماند کیفیت بهتری دارد اردهی خوب موقع ریختن داخل ظرف باید شبیه عسلی که دردمای محیط بوده روان خالی شود وخیلی راحت باشیره یا عسل مخلوط گردد البته در یزد اکثر مردم ارده را باشیره نبات مصرف میکنند

        1. تیم پشتیبانی گفت:

          در مورد رسوب کردن کرده باید عرض کنم که شما باید به ارده ایی که رسوب نمی کنه شک کنید. امکان نداره ارده کنجد خالص و طبیعی باشه و رسوب نکنه!!! بعد از مدتی ساکن بودن ارده شاهد ته نشینی هستید پس بهتره که قبل از مصرف حتما حتما ارده رو هم بزنید.
          در مورد اینکه پوست گیری درست انجام نشده باشه هم فراموش نکنید کنجدی که پوست گیری درستی روش انجام نشده باشد اول از همه سنگ آسیاب رو خراب میکنه (سنگ آسیاب کنجد پوست دار با کنجد پوست کنده شده فرق داره)
          و دوم اینکه رنگ ارده رو تیره رنگ میکنه
          پس کارگاه های تولیدی هیچ وقت همچین ریسکی رو نمی کنند و تا مطمئن نشن که کنجد کاملا بدون پوست شده شروع به ارده سازی نمی کنن.
          اما در مورد روان بودن ارده، بله شما کاملا درست می فرمایید.

  20. اکبری گفت:

    سلام و روز بخیر
    ممنون از مطالب مفیدتون
    من مدتیه از ترکیب ارده وشیره استفاده می کنم ولی دقیق نمی دونستم که ارده یا شیره ی خوب چه ویژگی هایی باید داشتخ باشه وآخرین باری که ارده خریدم رنگ مایل به قهوه ای داره و خیلی هم تلخه وحتی باترکیب شیره هم تلخی خودش رو نشون میده در حالیکه روش نوشته ارده ارگانیک با متن شما متوجه شدم ارده ی خوبی خریداری نکردم
    بنده اولین باریه که مطالب شما رو خوندم
    ممنون و سپاس

    1. تیم پشتیبانی گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنون از حسن نظر شما❤، بله رنگ ارده نباید تیره باشه، و برای درست کردن شیره ارده هم باید دو نکته رو در نظر داشته باشید:
      1) دو پیمانه شیره و یک پیمانه ارده رو هم با هم ترکیب کنید( حدودا گفتم اگر دیدی زیادی شیرین شده ارده رو یکمی بیشتر کن )
      2) و زیاد هم مخلوط نکنید ؛ بعد ازمخلوط کردن هم فورا استفاده نکنید – حدود یک ساعت بعد میل کنید
      بزودی به این مطلب هم عکس و فیلم هایی که اماده کرده ایم رو اضافه میکنم تا تشخیص ارده مرغوب و اصل برای شما دوستان راحت تر بشه

      1. محمد گفت:

        لطفا جواب برای من ایمیل کنید تا به جوابتون دسترسی داشته باشم❤

    2. برجی گفت:

      وقت بخیر. دلیل اینکه گفتین یک ساعت بعد میل بشه میشه لطفا بگید چرا؟

      1. تیم پشتیبانی گفت:

        سلام وقت شما بخیر
        وقتی که ارده و شیره را با هم مخلوط کردید، حدود یک ساعت در دمای محیط نگه دارید، تا بخوبی با هم یکپارچه شوند(اینجوری رگه های ارده و شیره در مخلوط ارده و شیره ایجاد میشه که طعم بهتری پیدا می کنه) اما دقت کنید که زیاد با هم مخلوط نکنید که روغن پس بده.
        و یک حلوا دیگه هم ما بوشهری ها درست میکنیم به دوست داشتم به شما معرفی کنم
        حدود 10 قاشق غذا خوری ارده و حدود 10-12 تا خرمای هسته گرفته شده را در یک ظرف ریخته و با دست بخوبی چنگ بزنید تا مخلوط و یک دست شود(باید یک مخلوط خمیری کرم مانند بشه مثل کره بادام زمینی(البته نه از لحاظ رنگ!)).
        امیدوارم تونسته باشید جواب سوالتون رو گرفته باشید.
        موفق و پیروز باشید❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *